NRKs dekning av den amerikanske valgkampen er så massiv at de svikter samfunnsoppdraget sitt som allmennkringkaster. Svært få nordmenn kan nemlig identifisere seg med amerikanernes liv.
Dagen er her. Endelig skal vi få vite hvem som skal styre USA etter Barack Obama. Foruten de spennende valgsresultatene i vippestatene som vil bli svært avgjørende, er det grunn til å forvente et mindre fokus på det som har dominert nyhetsoverskriftene de siste månedene. Fra spekulasjoner til nominasjonsprosess til den faktiske duellen. Alt skal med.
Det koker i kommentarfeltene og på Twitter. Undertegnede og selverklært nyhetsjunkie har nærmere fem ganger tweetet direkte under hashtaggen #nrknyheter og spurt dem om hvorfor den amerikanske valgkampen må nevnes daglig i Dagsrevyen, Dagsrevyen 21, Kveldsnytt, Dagsnytt og Nyhetsmorgen. Ok, jeg ser ikke på alle kanalene, men uansett får jeg Trump og Clinton så mye servert i de tabloide nettavisene.
En ny oppsiktsvekkende uttalelse fra den politisk ukorrekte Trump eller fru Melanie, en bitteliten utvikling i e-postskandalen rundt Hillary, en kjendis som stiller opp på valgkampen hennes, og plutselig er det 3-4 nyhetsartikler og en eller annen norsk USA-ekspert av en kommentator som må si noe i en lengre kronikk.
Og da forrige ukes Søndagsrevyens utenriksmagasin kun var dedikert til den amerikanske valgkampen skrudde jeg av tv-en med det samme.
NRKs særskilte oppdrag
Det er lett å kritisere de kommersielle mediene for klikkhoreri, men tingen er at NRK som allmennkringkaster har et spesielt oppdrag. De mottar årlig flere milliarder i lisenskroner fra folket, som har krav på nyheter og folkeopplysning i et bredt omfang.
Den inflasjonen av amerikanske valgkampen som har gått i statskanalen helt siden nominasjonsprosessene begynte tidlig i 2016 har vært kolossal. Det er naturlig nå som det er helt på tampen av valgkampen, men er det virkelig nødvendig å servere agurknyheter om et nytt Trump-gullkorn?
Uten svar på Twitter, er det tydelig at det er flere enn undertegnede som har irritert seg over den massive NRK-dekningen av den amerikanske valgkampen.
Utenrikssjef i NRK, Knut Magnus Berge, forsvarer det hele i en kronikk på NRK Ytring 20.oktober.
“Få ting i verden er viktigere enn det amerikanske valget, og Trump-Clinton er et drama ulikt alt annet.”
Mulig det. Vi kan vel alle enes om at de foregående valgduellene Obama-Romney, Obama-McCain, Bush-Kerry og Bush-Gore har vært mer saklige og mindre drittslenging enn før. Når den ene kandidaten antyder at det heller ikke er sikkert han vil godta valgresultatene om han taper, fyrer media løs.
Det er ingen tvil om at NRK ikke skal dekke den amerikanske valgkampen, men spørsmålet er hvor mye. Valgkamper er spennende, men nyheter er ikke bare valgkamp.
Når dekningen av USAs valg er mye bredere av valgene i våre naboland og EU-medlemsland som vi er tett knyttet til, er det et viktig nyhetskriterium som oversees i dekningen: identifikasjon.
Kriteriet om identifikasjon – svikter distriktene
En god nyhetssak skal være aktuell, vesentlig, sensasjonell, og gjerne ha et snev av konflikt eller identifikasjon i seg. Den amerikanske valgkampen synes å ha alle, unntatt sistnevnte.
Hvor mange nordmenn kan egentlig identifisere seg med det som skjer i USA? At det finnes mange papirløse innvandrere, lavtlønnede arbeidere og en myk våpenlov er i liten grad saker den jevne nordmann – og europeer – kan kjenne seg igjen i.
NRK har et spesielt oppdrag å servere nyheter som appellerer til folket som betaler sin lisens årlig, og her svikter spesielt Dagsrevyen.
Nylig hadde nisjeavisen Nationen, hvis målgruppe er bønder og folk i distriktene, en meget interessant sak der de hadde gjort en kvantitativ studie av reportasjene som vises på NRK Dagsrevyen i beste sendetid. Av alle 19-sendingene i perioden 12.-19.oktober var kun TO av de lengre nyhetsreportasjene noe som omhandlet saker utenfor distriktene.
Slik som det fremstår virker Marienlyst å ha en stor flokk USA-interesserte journalister som er særdeles opptatt av å vise frem kunnskapene sine når det koker i den amerikanske valgkampen – heller enn å prioritere de unike historiene fra sitt lille land.
Visst skal Dagsrevyen vise utenriksnyheter, men de kunne godt spart seg ved å la utenriksmagasinet Urix på NRK2 ta seg av hovedparten av dekningen her.
Eldre seere
Nylig viste også tall Dagbladet hadde innhentet fra NRKs analyseavdeling at 90 prosent av Dagsreyvens seere er over 40 år.
Denne statistikken bør være et signal til allmennkringkasteren at man må gå i seg selv og se på mottakerne her. Det er ikke først og fremst Amerika-interesserte akademikere og samfunnsengasjerte, men innbyggere i byer og distrikt som også vil lese om hverdagslige nyheter i nærmiljøet sitt.
Når majoriteten av befolkningen bor utenfor Oslo, og sier at de ikke kjenner seg igjen i nyhetene som produseres i Dagsreyven, er det tvilsomt om majoriteten av folket føler de får igjen for lisensen.
Men når utenriksredaktør Berge sier at norske medier ikke hadde gjort jobben sin ved å ikke dekke valgkampen så bredt, viser Berge at det er liten forståelse hos sitt publikum.
Derimot finnes det nok av nyheter ute i distriktene som fortjener å bli belyst i beste sendetid. Det holder ikke bare med “Norge rundt”, distriktssendingene kl 18:40 og “Norge i dag” på Dagsrevyen 21. Nordmenn burde kjenne sine distrikt vel så godt som utenrikspolitikk. Det hjelper lite når NRK heller fremstår som allmenn-amerikaneren enn allmennkringkasteren.